Archív 2016/2017

Medzinárodný deň školských knižníc


Medzinárodný deň školských knižníc bol vyhlásený Dr. Blanche Woollsovou, prezidentkou IASL (International Asociacion of School Librarienship) v r. 1999. Pripomína sa každý štvrtý októbrový pondelok. T.r. to bolo 24. októbra 2016.

Pre tento školský rok bola téma - vzájomné učenie sa žiakov v dvojiciach alebo v malých skupinách.

Názov nášho podujatia Otvorím ti dvere, ale dnu musíš vstúpiť sám korešpondoval s cieľom a témou podujatia. Chceli sme prinútiť žiakov zamyslieť sa a pochopiť, že žiak musí riešenia objavovať a uvedomiť si, že vzdelávanie je potrebné a netreba sa báť požiadať o pomoc a spoluprácu aj iných.

Žiaci mali pochopiť, že tímová spolupráca je často efektívnejšia, pretože sa môžu navzájom motivovať . Východiskovou situáciou sa stala práca s knihou v rôznych podobách, aby si žiaci vytvárali trvalejší a pevnejší vzťah ku knihe, k čítaniu, učili sa klásť otázky, počúvať sa navzájom a nebyť ľahostajní jeden k druhému, naučiť sa tolerancii.

 Počas dňa si pedagógovia pripravili množstvo zaujímavých  úloh a aktivít. Snažili sme sa o to, aby činnosť bola veľmi pestrá a každý žiak si našiel to, čo sa mu páči.

 Dvere boli poňaté ako symbol. Za každými z nich sa ukrývala iná úloha, iné knihy, iné tajomstvá, ktoré bolo treba odhaliť.

V úvode nášho podujatia sme sa pripojili k výzve Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR a zrealizovali sme aktivitu Čítame spolu. Stretla sa s pozitívnym ohlasom nielen u žiakov, ale i u pedagógov. Žiaci si priniesli na čítanie svoje najobľúbenejšie  knihy, ktoré si vymenili so svojimi spolužiakmi, v krátkosti ich oboznámili s hlavnými postavami, dejom a čítali si sami, inde sa čítalo nahlas. V niektorých triedach texty čítali aj učitelia.

Podujatie v našej škole malo prepojiť žiakov školy - starších s mladšími a naopak. Upozorniť ich aj týmto spôsobom, že sa jeden od druhého učíme, odovzdávame si informácie a spoločne  niečo vytvárame .

 Tvorivé aktivity vniesli do školy v tento deň veľa dobrých nápadov pre intenzívnu prácu s knihou. Bol vytvorený dostatočný priestor na  rozvíjanie čitateľskej gramotnosti u našich žiakov a to aj formou starší učia mladších. Všetky aktivity boli cielené, neboli samoúčelné.

 V škole vládla tvorivá atmosféra. Bolo príjemným prekvapením, ako sa starší žiaci zhostili úlohy učiteľov a ako dokázali pracovať so svojimi mladšími spolužiakmi a pomáhať im.

 Ako žiaci naložia s tým, čo získali v tento deň, je na každom jednom  z nich. Ak vstúpia do dverí, ktoré sme im pootvorili,  musia na sebe ďalej pracovať. Ak zostanú stáť pred nimi a odmietnu vkročiť dnu, musia rátať s tým, že šikovnejší a bystrejší ich predbehnú. Povedané slovami Rogera Babsona: „Kto chce prežiť dobrú budúcnosť, nesmie premárniť nič zo súčasnosti.“