Akcie

Hovorme o jedle


Aj tento školský rok sme sa opäť zapojili do súťaže: „Hovorme o jedle“.   

V rámci každého dňa v týždni „Hovorme o jedle“ boli vyhlásené denné témy so zameraním     na potraviny a výživu – témy sa týkali konkrétnej potravinovej skupiny (podľa potravinovej pyramídy) a základných zručností a vedomostí v oblasti kvality a bezpečnosti potravín a zdravej výživy. 

Úlohou žiakov a učiteľov základných škôl bolo vymyslieť a zrealizovať rôzne aktivity v rámci školy k stanoveným denným témam. Následne zo zrealizovaných aktivít k vybranej dennej téme pripraviť súťažný príspevok v ľubovoľnom formáte, napr. elektronická prezentácia, fotopríbeh, informačné plagáty, krátke video a pod. Išlo o kreatívne a inovatívne zachytenie problematiky stanovenej dennej témy, s dôrazom na význam rôznorodej a vyváženej stravy a pôvod potravín. Naše deti spolu s Mgr. Z. Synákovou a Mgr. T. Bublíkom skúmali niektoré základné potraviny, ich zloženie, vlastnosti či spôsob ich výroby. Skúmali mlieko, zisťovali jeho zloženie, naučili sa vyrábať chutný syr, skvelé korbáčiky. Zúžitkovali smotanu a vyrobili si čerstvé maslo, ktoré je momentálne na pultoch obchodov enormne drahé. Taktiež skúmali chlieb, snažili sa ho roztriediť podľa určitých kategórií. Bádali v laboratóriu za účelom zistenia toho, čo nafúkne cesto pri výrobe chleba a experimentovali ako možno danú plynnú latku zachytiť, dokonca odmerať jej množstvo. Zisťovali, metódou pokus/omyl, čo všetko je potrebné na to, aby vzniklo cesto, ktoré nakysne. No a nakoniec, po všetkých experimentoch, si sami vyskúšali upiecť chlieb. Počas týchto aktivít sme spoločne vyriešili množstvo zaujímavých otázok, zamysleli sa nad prídavnými látkami a vysvetlili si, že nie všetky „É“-čka sú zlé ako sa o nich hovorí. Urobili sme ďalší krôčik k rozvoju kritického myslenia a vytvoreniu si vlastného názoru. V rámci súťaže sme sa zapojili aj do výtvarnej časti pod vedením Mgr. K. Chobotovej a Mgr. B. Babišovej či literárnej súťaže pod taktovkou Mgr. M. Vojtekovej.

Pevne veríme, že aj takýmito netradičnými aktivitami, ktoré sa akosi vytratili z nášho školského systému, posunieme myslenie našich detí vpred v smere ich sebarozvoja a zároveň rozšírime myšlienky trvalo udržateľného rozvoja.

 

                                                                                                                      Mgr. T. Bublík