Akcie

Svet za čarovným zrkadlom


Žiaci dňa 24. október 2011 vstúpili do sveta rozprávok, prísloví, hádaniek, porekadiel, povestí, ľudových piesní, balád prostredníctvom knižky Čarovné zrkadlo . Chceli sme evokovať  prepojenie sveta minulosti s tým dnešným, ktorý má s tým v Čarovnom zrkadle veľmi veľa spoločného. Jeden bez druhého by sme neboli nikým a ničím.

Podujatie v našej škole začalo rozhlasovou reláciou, ktorá stručne  mapovala slovenské ľudové tradície a ich odkaz pre dnešnú generáciu mladých ľudí.

Po jej skončení sa žiaci pustili do výroby záložiek pre žiakov z partnerskej školy v Holíči. Tematicky boli obrázky na záložkách venované svetu slovenských rozprávok, povestí a jánošíkovskej tradícii.

Žiaci si mohli v ďalšej časti dňa vybrať z mnohých pestrých činností, kde si  každý žiak našiel to, čo sa mu páčilo:

  1. Výroba javajkových bábok z výkresov a špajdlí, ktoré sa využili na  divadelné jarmočné  predstavenie s principálom, ktorý robil „reklamu“ hercom i predstaveniu; žiaci využili aj svoje vlastné bábky a kulisy bábkových divadiel, príp. pracovali  s bábkami, ktoré si pre túto príležitosť žiaci sami pripravili podľa ilustácií v knihách z oddelenia detskej literatúry. Pracovali podľa jednoduchých literárnych scenárov, ktoré čerpali z ľudových rozprávok, balád a povestí.
  2. Vedomostná súťaž tímov z literatúry a histórie Slovenska pod názvom Riskuj s Čarovným zrkadlom.
  3. Výroba ozdôb na stromček, kde žiaci postupovali tradičnou technikou - napr. háčkovaní anjeli, slamené ozdoby, kockový cukor balený ako salónky. Námety vyhľadávali v literatúre alebo sa o ne zaujímali u starých rodičov a prastarých rodičov.
  4. Výroba obalov na zošity s ľudovými motívmi (kroje, drevenice, kostolíky, ľudová zabíjačka, kosenie lúky, žatva a dožinky, svadba...)-podľa predlohy v etnografických publikáciách a encyklopédiách- spojená s čítaním rozprávok, povestí(príp. nahrávkami z CD).
  5. Varíme s Jankom Hraškom v našej kuchyni tradičné slovenské jedlá z kuchárskych kníh.
  6. Leporelá z kreslených slovenských prísloví a porekadiel, kde sa žiaci jednoduchou ilustráciou snažili  vystihnúť podstatu prísloví a porekadiel v asociácií na dnešný svet- najkrajšie a najvydarenejšie sú vystavené v školskej knižnici spolu s najkrajšími obalmi.
  7. Zostavovanie Slovníka ľudových výrazov použitých v knihe Čarovné zrkadlo a ich spisovná podoba podľa Slovníka slovenského jazyka.
  8. Súťaž Vtipnejší vyhráva : anekdoty ako stále živá forma tradičnej ľudovej slovesnosti.
  9. Futbalový zápas rozprávkových bytostí, v ktorom sa stretli napr. družstvá zbojníkov, vodníkov, princov, čertov, škriatkov, Jánošíkov, ale aj šmolkov ; v zápase sa  hodnotil  aj celkový  „ umelecký dojem“ družstiev, ktoré si so sebou priviedli skandujúce obdivovateľky.
  10. Súťaž v najkrajšom stvárnení Juraja Jánošíka (ktorého pokrstili v tunajšom kostole) ľubovoľnou technikou -  výtvarnou, ale i slovnou (básničky, riekanky, pesničky). Najkrajšie dielka boli odmenené sladkosťami a vystavené na nástenke.
  11. Výroba rozprávkových a čarovných bytostí z odpadového materiálu (čerti, bosorky, Mikuláš, Janko a Marienka...) .
  12. Tvorba rozprávkového plagátu, ktorého cieľom bolo poukázať, že dobro víťazí v každom svete - v rozprávkovom i tom dnešnom - a vymýšľanie nových textov na klasické ľudové piesne.
  13. Hodnotenie aktivity žiakmi:

*Počúvali sme  aj slovenské ľudové rozprávky  Traja zhavranení bratia a Vtáčí kráľ z CD. Mnohým slovám sme nerozumeli, ale pani učiteľka nám ich vysvetlila.(1.B)

*Nám sa všetko veľmi páčilo. My sme veršovali aj na pieseň Prší, prší. Vymysleli sme aj toto:

Prší, prší, len sa leje,
naša babka perie kroje:

terchovské, detvianske,
ale všetky slovenské.

V rozprávkach to často býva,
že sa pán kráľ s dcérou háda,
s najmladšou, najkrajšou,
ale aj najmúdrejšou.

Prší, prší, len sa leje,
drak nám tuto poletuje.
Hlavu má velikú,

vyhľadáva princeznú
.(1.A)

*Tešilo nás maľovanie leporela. Obrázky sme si mohli hľadať aj v rozprávkových knižkách, ktoré sme si priniesli z knižnice.(2.B)

*Podľa mňa by sme sa  takto mohli učiť stále. Máme peknú knižnicu , je tam veľmi pekne. (2.A)

*Pracovali sme vo viacerých skupinách, kde si každý vybral to, čo ho zaujímalo. My sme piekli chutné štrúdle z jabĺk a vyrábali sme rozprávkové postavičky. Recepty a námety  sme hľadali v kuchárskych a v rozprávkových knihách v našej školskej knižnici. Bolo to zábavné a tvorivé. Navyše aj fajn prežiť vyučovaciu hodinu aj mimo svojej triedy.(Dominika Repáňová, 7.B)

*Dnešný deň bol pre nás veľmi zaujímavý a zábavný, pretože sme sa venovali rôznym aktivitám. Bolo naozaj z čoho vyberať. Priali by sme si, aby takéto projektové dni bývali častejšie, pretože sme si užili veľa zábavy, naučili sme sa nové veci, ktoré raz určite využijeme aj v budúcnosti. Dôležité bolo aj to, že sme upevnili náš kolektív, naučili sme sa pomáhať jeden druhému, poradiť si navzájom a lepšie chápeme význam slov, že spoločnými silami ide práca od ruky.(Janka Pallová, 9.A)

*Tento deň sa mi veľmi páčil. Hlavne futbalový zápas našich škriatkov proti šmolkom z 8.B, v ktorom bojovali o víťazstvo naši spolužiaci. Aktívne sme povzbudzovali, mávali sme paličkami, šušťali strapcami a skandovali. Keď sme vyhrali, radosť bola neopísateľná! Tento deň bol naozaj veľmi pekný. Myslím, že sa páčil každému. Dúfam, že sa bude opakovať každý rok.(Daniela Boková, 8.A)


*Mne sa páčila hra Riskuj. Otázky boli urobené veľmi zaujímavo. Výborné bolo aj to, že sme mohli hrať v troch tímoch a navzájom sa o odpovedi poradiť. Hru som moderovala a aj preto na mňa urobila veľký dojem. Spolužiaci ju brali veľmi vážne a zaujala všetkých. Dnešný deň bol super! Za jedno dopoludnie som sa naučila byť maliarkou, moderátorkou , riešila som významy prísloví a porekadiel, nadviazala som nové priateľstvo s kamarátom z Holíča(aspoň dúfam) a prišla som dokonca o hlas pri zápase našich „šmolkov“.(Simona Kulmanová, 8:B)

*Deň bol veľmi veselý a zábavný. Učili sme sa o našej minulosti a o tom, ako sa šírila naša ľudová kultúra. Vyskúšali sme si aj sami, aké to je, keď treba vymyslieť text, ktorý je jednoduchý a pritom musí mať svoju myšlienku. Tešila nás hra na čertov, o ktorých sme si prečítali spoločne s našou pani učiteľkou a vyskúšali sme si, že robiť dobro je oveľa ťažšie, ako sa správať zle voči iným našim spolužiakom. (Izabela Cvachová, 6.A)

*Ja som sa podieľala na príprave rozhlasovej relácie, aj som ju spolu s Jakubom moderovala. Najťažšie bolo vyhľadať potrebné informácie. Páčila sa mi atmosféra počas vysielania. Hudbu mal na starosti tiež náš spolužiak, ale s jej výberom mu pomáhala pani učiteľka, pretože ľudová hudba nie je jeho silná stránka. Ak by som mala zhodnotiť celý deň, musím povedať, že sa mi veľmi páčil, pretože ja sama veľa čítam a obdivujem všetko, čo naši predkovia pre nás zanechali. Chcela by som o našej krásnej histórii a literatúre raz učiť aj svoje deti. (Janka Šepešová, 8.A)

*Bol to veľmi dobrý deň. Som rada, že to vymysleli. Deti sa zabavili a aj veľa naučili. Keď sa ten deň skončil, chcela som aj ďalší.(Maťka Halúsková, 4.A)

*Veľmi sa mi tento deň páčil. Bolo to zábavné a veselé. Mala som pocit, že sme v krásnej rozprávke. (Katka Lopušanová, 4.A)

*Páčilo sa mi, že sme sa dohodli, ako urobíme rozprávkové bytosti, aké budú mať oblečenie, vlasy, topánky, kde budú bývať. Navzájom sme si pomohli.(Andrea Krivková, 4.B)

*Bol to jeden super deň!(Tomáš Balcerčík, 4.B)

*Keď bol projektový deň, bol som veľmi šťastný.(Jakub Cyprich, 4.B)

*Projektový deň bol pre mňa najlepší v štvrtej triede. Bolo to proste super!(Anetka Bolčeková, 4.B)

*Tento deň sa mi páčil a aj to, že môžeme iným deťom ukázať svoje práce.(Lívia Lesková, 5.A)

*24. október 2011 sa mi veľmi páčil. Za tento deň sme sa veľa naučili. Napríklad, čo Jánošík robil , prečo máme príslovia a porekadlá, bol to zaujímavý deň. Chcem zaň poďakovať hlavne učiteľom.(Diana Vráblová, 5.A)

*Mne sa páči deň kvôli tomu, že sme kreslili, robili leporelo z prísloví a kreslili sme Jánošíka, ktorý sa mi fakt podaril.(Miriam Holúbková, 5.A)

*24. októbra sa mi v škole páčilo, že sme sa naučili o Jánošíkovi a ľudovej slovesnosti. Preto dávam 100%.(Jakub Tavač, 5.A)